Oliekeerringen
Over Oliekeerringen
Wat zijn oliekeerringen?
Keerringen zijn hulpmiddelen die bedoeld zijn om de ruimte tussen de as en een behuizing af te dichten tijdens een draaiende beweging. Het onderdeel bestaat uit een rubberen lip, een metalen behuizing, een veer en een dun laagje olie. Een oliekeerring wordt tussen het motorblok en de draaiende as bevestigd. Aan de binnenkant van het motorblok loopt een klein laagje olie dat tussen de krukas en de afdichtingslip zit.
Hierdoor blijft de afdichting op zijn plek zitten en krijgt het een lage wrijvingsweerstand. Bij LagerKoning helpen we je graag om een product te vinden dat goed aansluit op je as.
Uit welke materialen kan ik kiezen voor een oliekeerring?
Ieder motorblok is anders en daarom worden er veel universele oliekeerringen gefabriceerd. Er worden over het algemeen verschillende materiaalsoorten gebruikt om de rubberen afdichtingslip te maken, zoals NBR, FKM en Viton. NBR staat voor Nitril-Butadieen-Rubber, ook bekend als nitrilrubber. Voor algemeen gebruik biedt dit materiaal voldoende afdichting in temperaturen van -40 ? tot 100 ? C.
De afkorting FKM staat voor Fluor-polymeer-rubber. Deze materiaalsoort is bestand tegen hogere temperaturen, namelijk -25 ? tot 204 ? C. Daarnaast blijft de prestatie goed als het materiaal in aanraking komt met verschillende chemicaliën en oplosmiddelen. Viton heeft de beste bestendigheid tegen chemische stoffen. Bij temperaturen tot 250 ? C blijft de mechaniek intact. Wil je meer weten? Onze deskundige medewerkers voorzien je graag van gedegen advies over de verschillende materiaalsoorten van de keerring.
Welke maat heb ik nodig?
Deze onderdelen worden in veel verschillende sectoren gebruikt, waardoor de vraag voor iedereen verschillend is. Bij LagerKoning verkopen we niet alleen verschillende materiaalsoorten, maar we bieden ook diverse oliekeerring maten. Om een geschikte afdichting te kopen moet je de buitendiameter, de binnendiameter en de hoogte weten. De maat staat altijd vermeld op de buitenkant van het onderdeel. De buitendiameter is eenvoudig op te meten met een schuifmaat, maar dit moet u niet bij de binnendiameter doen. De rubberen afdichtlip is namelijk te fragiel en zal beschadigd raken wanneer u de binnenkant opmeet.Hoe moet je keerringen monteren?
Een oliekeerring moet op de juiste manier gemonteerd worden om een lange levensduur te garanderen. Voordat je het onderdeel gaat bevestigen, dien je de as en het motorblok goed schoon te maken. Een klein stukje vuil kan al voor speling zorgen, waardoor er op een later moment lekkage kan ontstaan. Je kunt het monteren makkelijker maken door de afdichtingslip en de as in te vetten. De binnendiameter van de keerring moet namelijk opgerekt worden en door het smeermiddel zal het beter passen.Wat zijn veelvoorkomende problemen?
Je wilt voorkomen dat de werking verslechtert tijdens het gebruik. Het is namelijk niet wenselijk dat er olie lekt, of dat vuil de binnenkant van de behuizing beschadigt. Hieronder hebben we de veelvoorkomende problemen op een rijtje gezet:- het onderdeel is scheef gemonteerd;
- de afmeting is niet goed, waardoor het onderdeel meedraait met de as;
- de rubberen lip is versleten doordat het niet voldoende gesmeerd wordt;
- de lip is omgeklapt.
Koop je keerringen bij LagerKoning
Veel mensen zoeken naar een goede afdichting voor hun as. We beschikken over een breed assortiment met bijna 5000 verschillende oliekeerringen. Heb je vragen over het aanbod? Onze medewerkers nemen echt de tijd om je van het juiste advies te voorzien. Wanneer je onderdelen aan vervanging toe zijn, wil je niet lang hoeven wachten.
Bij LagerKoning kun je rekenen op een snelle levering omdat wij het overgrote deel van de producten op voorraad hebben. Bij een bestelling boven de €75 is de verzending gratis. Neem een kijkje in ons aanbod en koop online je keerringen!